A szerzőről

Barta Bence vagyok, a Pénzügyi Mentor alapítója. A pénzügyi tudatosság a 21. század egyik legértékesebb készsége, és a jól tervezhető jövő alapfeltétele, melyhez elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a szükséges pénzügyi alapokkal. Erről szól a blogom és a hivatásomat is ebben érzem.

Barta Bence

Sokan megdöbbennek a tanácsadások alkalmával, hogy milyen sok pénz folyik el az egyes költségkategóriákra. Nem is gondolnánk, hogy a helyettesítő termékek felkutatásával a hétköznapi ember is százezreket spórolhat egy évben.

A leghihetetlenebb az, hogy ahhoz, hogy a fenti mondat igaz legyen, nem kell komoly lemondásokat tenni. Bár a megtakarítás százezres nagyságrendű lehet, mégsem olyan egysíkú javaslatokra gondolok, mint hogy “költözz el olcsóbb környékre”, “tömegközlekedj autózás helyett” vagy “ne menj többet étterembe”. Ezek életstílusváltást követelnének, a lenti javaslatok azonban csak helyettesítést és nem komfortszint-lemondást vagy átalakítást szükségeltetnek.

Néhány egyszerű ötlet:

Ásványvízfogyasztás

Minden, a PET palackok műanyag-tartalmának élettani hatásait leleplező újságcikk és a magyar csapvíz-minőséget éltető kutatás ellenére a lakosság körében töretlen népszerűségnek örvendenek az ásványvizek. Ha nem is akarunk átállni a csapvízre (ami a fenti terminológiával élve alapvető változás lenne), pusztán a drága helyett olcsó ásványvíz választunk, komoly megtakarítást érhetünk el:

Talán meglepő kiszámolni, hogy pusztán e döntéssel (egy hétköznapi háztartás esetén, napi 3 palack ásványvíz fogyasztását feltételezve) egy évben kb. 90 ezer forintot spórolhatunk (130 helyett 50 forintos vízre áttérve). Sőt, ha ehhez hozzátesszük, hogy még az olcsóbb vízzel is 60 ezer forint az éves ásványvíz-költségünk, egy víztisztító berendezés 1 év alatt visszahozhatja az árát.

Kávé

Az életünkben sok kiadás pusztán szokások kérdése. A jó minőségű kávéhoz való ragaszkodásunk teljesen érthető, ezen nem kell változtatnunk. Azonban alapvető különbség van a reggeli kávé otthoni elkészítése, vagy aluljárós pékségben / munkahelyi büfében történő vásárlása között.

Az év során ha a 365 napból 260-at dolgozunk (mint az emberek átlaga), akkor a kávéra költött pénz büfés vásárlás esetén meghaladja a 100 ezer forintot. Ehhez képest a márkás szelektált kávék csupán aprópénzbe kerülnek, de a kávégépek (egyébként az előbbinél drágább) kapszuláinak ára sem éri el a 40 ezer forintot (a példában 400 ft-os büfés capuccinot hasonlítottam őrölt kávéhoz és 140 forintos Nescafé dolce gusto kapszulás kávéhoz).

Gyógyszertári termékek

Rövid bevezetővel érdemes kezdenem a félreértések elkerülése végett. Érdemes különválasztani a vényes és a vény nélküli termékeket. A vényes gyógyszereknél a konkrét készítménynek jelentősége van vivőanyagok és mellékhatások tekintetében (bár a hatályos szabályozás szerint itt is elmozdulás történt, ugyanis az orvos alapvetően hatóanyagot ír fel, konkrét márkára már csak javaslatot ad). A vény nélküli termékek jellemzően a láz- és fájdalomcsillapítók egy jelentős csoportja, preventív és vitamin készítmények. Ez utóbbiról szeretnék röviden írni:

A hétköznapi ember azt gondolja, hogy a bejáratott nevű gyógyszereket érdemes vásárolni. A gyógyszertárban azonban inkább hatóanyagban gondolkodnunk –  ha azonban a bejáratott márkanévre is vágyunk, akkor meg kell fizetni a TV kampány és marketing kampány ránk “visszaosztott” árát, ami bizony többszörösére drágítja a terméket.

Így fordulhat elő, hogy egy átlagos középosztálybeli magyar háztartás (ahol definíció szerint az egy főre jutó nettó havi bevétel 100eFt feletti) iparági becslések szerint kb. 120 ezer forinttal többet költ a patikában, mint szükséges lenne.

Kommunikációs költségek

Ezen költségek a folyamatos fejlesztések ellenére magasak Magyarországon. Ennek több közgazdasági oka van (a magas belépési korlátokat támasztó iparág, az oligopol piac, stb.). Érdemes nyitott szemmel járni, s a megfelelő helyettesítő termékeket megtalálni. Ilyen lehet a VOIP (pl. actionvoip.com), vagy a mobilnetet használó telefonra telepített Skype is.

Sharing economy adta lehetőségek

Hosszú kifejtés nélkül is mindnyájan tudjuk, hogy napjaink gazdaságának legnagyobb befolyású és kapitalizációjú vállalatai a megosztás alapú gazdasági modell alapján működő világcégek.

A világ legnagyobb turisztikai cégének nincsenek ingatlanjai (hiszen csak összeköti a keresletet a kínálattal): Airbnb, a legnagyobb tartalomszolgáltatója nem állít elő saját tartalmat (hanem a platformot biztosítja): Facebook és a világ legnagyobb forgalmú áruházának alig van készlete (hiszen szintén csak összeköt): Amazon.

Ennek megfelelően érdemes lehet az árelőny miatt hotel helyett az Airbnb-t, taxi helyett az Ubert (immár csak határainkon túl), vonat helyett a telekocsit, vagy saját autó helyett az autómegosztókat (Greengo, Mol limo) is felkeresni, mielőtt a pénzünk kiadásáról döntünk.

A pénzügyi siker elérése persze nem ilyen egyszerű, erről a következő cikkben írok bővebben.


Ha kíváncsi vagy a fenti gondolatébresztő személyre szabott átültetésére, s kedvet kaptál egy valóban tanácsadás alapú konzultációra, akkor bátran vedd fel velem a kapcsolatot itt. A megváltozott körülmények között is szívesen állok rendelkezésedre.

Ha tudni szeretnéd, hogy milyen pénzügyi tudatossággal rendelkezel, akkor töltsd ki a Pénzügyi Mentor kvízt, cserébe pedig személyre szabott értékelést kapsz tőlem. Ez így kiváló lehetőség, hogy ráláss a jelenlegi pénzügyi helyzetedre, tudatosságodra. Ha érdekel, hogy miként zajlik a személyes konzultáció, itt olvashatsz róla, ahol rendbe teheted pénzügyeid, elégedettségedre pedig pénzvisszafizetési garanciát vállalok! Ha szeretnéd igénybe venni ezt a lehetőséget, akkor itt foglalhatsz időpontot.

Ha lakásvásárlás előtt állsz, ajánlom a teljes folyamaton végigkalauzoló kiskönyvem. A piac jelenlegi legjobb, 17% nettó hozamú befektetéséről és a tudatos pénzügyekről is olvashatsz e-könyveket.

Töltsd ki a pénzügyi kvízt, és személyre szabott értékelést kapsz tőlem!

A kvíz 5-8 perc alatt kitölthető, és átfogó, reális képet adhat a pénzügyi tájékozottságodról, tudatosságodról. A pontszám azonnal látszik, de az igazi extrát, a valóban egyénre szabott, e-mailben érkező kiértékelés jelenti.

Töltsd ki, most

Share This